At skabe et stærkt, genkendeligt varemærke er lidt af en rejse. Men det er kun begyndelsen. Du skal løbende tage vare på dit varemærke for at sikre, at det forbliver synligt og attraktivt. Dette er en uendelig proces, der blandt andet indebærer at producere varemærkeaktiver. Det kan være ting som indlæg på sociale medier, sider på websteder, trykt materiale med mere.

Selvom varemærkeaktiver er forskellige, er det svært at forestille sig et Facebook-indlæg, der kun består af tekst, eller en brochure uden billeder. De fleste varemærkeaktiver inkluderer et visuelt udtryk af en eller anden art. Når de administreres korrekt, kan visuelle aktiver hjælpe med at skabe det ønskede varemærkeimage, så varemærket bliver… nå ja, synligt og genkendeligt.

I denne artikel foreslår vi tre trin og nogle professionelle tip, der kan hjælpe dig med at administrere visuelle aktiver mere effektivt. Gør det til en del af den overordnede strategi for varemærkestyring for at forbedre effektiviteten af dit marketingteam, at gøre det lettere at rekruttere nye medarbejdere til dit team og at udvikle dit varemærke konsekvent.

 

Trin 1: Foretag en revision af dine visuelle aktiver

For at administrere visuelle varemærkeaktiver, skal du vide, hvad det er, du administrerer. Start med at sætte en dag eller to af til at gennemføre en grundig revision – hvor du samler alle de visuelle aktiver, du allerede har, og allokerer dem til forskellige kategorier (dette bliver omtalt i trin 2).

Professionelt tip: Selvom dette trin kan virke let og hurtigt, kan det være kedeligt at finde alle de visuelle aspekter, især hvis de er fordelt på forskellige mapper, enheder og opbevaringssteder. Det er en god ide at gemme alle de visuelle aktiver på samme sted – helst en cloud-database, så du kan få adgang til dem når som helst og hvor som helst.

2.1 Logoer

Her er en perle af konventionel visdom: alle varemærker har et logo. Og logoet har, ligesom varemærket, en tendens til at ændre sig over tid for at afspejle produktudvikling, aktuelle tendenser med mere. Derudover har du sandsynligvis det samme logo i forskellige formater og farvenuancer, så det kan bruges til forskellige formål. Nogle virksomheder har også unikke logoer til de forskellige produkter, de fremstiller.

Logoer findes i mange former og størrelser, og du ønsker måske at gemme flere versioner af hvert af dine logoer til forskellige formål. Derfor er det vigtigt at have alle logoerne gemt det samme sted og kategoriseret på en måde, der gør det muligt for dig hurtigt at finde det rigtige.

Det bedste ved det hele? Du kommer ikke kun til at arbejde hurtigere. Korrekt kategorisering hjælper også med at undgå kaotisk genudgivelse eller (endnu værre) genudskrivning af varemærkematerialer med det forkerte logo.

Professionelt tip: Hvis du bruger et digitalt aktivadministrationssystem, bør du filtrere dine logoer efter type. For eksempel efter virksomhedslogoerproduktlogoer, og brug.

2.2. Medarbejderbilleder

Hvis du har mulighed for at tage nogle professionelle billeder af din arbejdsplads og medarbejdere, så gør det. Disse billeder kan bruges til marketingkampagner, nyhedsbreve og indlæg på sociale medier og er bedre end arkivbilleder, da de føles mere personlige og ægte.

Professionelt tip: Billeder af dine medarbejdere kan muligvis falde ind under den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR), hvorfor det er vigtigt at sørge for, at dine medarbejdere afgiver samtykke til at de må anvendes. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores guide til, hvordan man mht. GDPR overholder artikel 7 om billeder og videoer af medarbejdere ved hjælp af et DAM-system.

2.2 Arkivbilleder

Selvom medarbejderbilleder er fantastiske til at fremvise varemærket, betyder det ikke, at du bør droppe brugen af arkivbilleder og gøre dine kolleger til deltidsfotomodeller.

Du kan sagtens bruge arkivbilleder – men undgå, at det fremstår kikset, og vælg relevante billeder, der afspejler dit varemærke og dets værdier. Hvis din virksomhed f.eks. sætter en ære i det land, det kommer fra, kan du bruge nogle billeder af landskabet til at afspejle det.

Professionelt tip: Du skal altid kreditere fotograferne, også selvom du downloader billeder fra en gratis kilde som Unsplash.
Dette hjælper fotograferne med at få eksponering, samtidig med at det viser, at dit varemærke er ansvarligt og respekterer andres arbejde. Derudover er det en høflig måde at opføre sig på.

Den nemmeste måde at sikre sig, at der ikke forekommer nogen billeder, hvor ophavsmanden ikke er krediteret, er at tilføje kreditering som billedinformation direkte i DAM-systemet. Det gør straks disse oplysninger synlige for alle i marketingteamet.

Der vil helt sikkert være flere kategorier. For eksempel har et softwarefirma brug for skærmbilleder og måske videoklip af produktfunktionaliteten for at vise det på hjemmesiden. Hvis din virksomhed har en lang og stolt historie, har du sandsynligvis nogle arkivbilleder, der også kan bruges til marketingkampagner eller sociale medier. Sørg for at oprette separate kategorier til alle de visuelle aktiver, dit varemærke bruger.

Trin 3: Suppler billeder med yderligere oplysninger

Som man plejer at sige – et billede siger mere end tusind ord. Men når det gælder administration af visuelle aktiver, er det faktisk lige modsat.

Heldigvis er det ikke nødvendigt at bruge tusindvis af ord til at beskrive alle de visuelle aktiver, du har. Men hvis du alligevel har mulighed for at tilføje nogle yderligere skriftlige oplysninger til de visuelle aktiver, gør det dem meget mere søgbare.

Her er nogle ideer til felter, du kan bruge til at tilføje relevante oplysninger til dine visuelle aktiver. Tænk på dem som retningslinjer, som du kan tilpasse til din situation og dit marketingteams behov:

  • Billedets ophavsmand
  • Billedtype
  • Kampagneoplysninger (hvis det visuelle aktiv blev brugt til en bestemt marketingkampagne)

Professionelt tip: Hvis du bruger FotoWare DAM-systemet, skal du sørge for at tilføje tags som “portræt”, “arkiv”, “medarbejder” for hurtigt at kunne finde det visuelle aktiv på et senere tidspunkt.

En ting, som vi med tiden har lært, er, at filnavne simpelthen ikke fungerer.

DDD18995.JPG? Ville det ikke være meget lettere at søge efter ”Månedens medarbejder i februar 2020”. Du vil helt sikkert være taknemmelig over for den person, der tog sig tid til at tilføje denne oplysning.

Et eksempel på søgning ved hjælp af tags i FotoWare DAM-systemet.

…og gentag!

For at holde din opdaterede database med visuelle varemærkeaktiver overskuelig og organiseret, bør du gøre trin 3 til en del af marketingteamets almindelige arbejdsopgaver.

Brug lidt tid på at introducere bedste praksis, såsom at sørge for, at visuelle aktiver placeres på det rigtige sted, føjes til den rigtige kategori og får tilføjet yderligere oplysninger for at gøre det nemt at finde og hente.

Selvom det kan tage noget tid at tilpasse sig denne praksis, er resultatet yderst fordelagtigt. Med en let omskrivning af en legendarisk sætning: Det er kun et par minutter for en marketingmedarbejder, men et kæmpe skridt mod effektiv varemærkestyring.

Læs den orginale artikel på FotoWare.com