Da teknologilandskabet udvikler sig hurtigt, skal organisationer være opmærksomme på at vælge den rigtige løsning til deres forretning. Især i denne gyldne tidsalder hvor der er mange løsninger at vælge imellem.

Digital Asset Management (DAM)- og Product Information Management (PIM)-systemer er værktøjer, der bruges til at gemme og håndtere store mængder digitale aktiver i en organisation og diskussionen om hvorvidt et af dem kan erstatte det andet kører fortsat. Selvom de har et par ting til fælles er de designet til forskellige formål og de har forskellige egenskaber til deres tilsigtede brug.

 

DAM og PIM – hvad er forskellen?

Den største forskel er, at Digital Asset Management håndterer alle de digitale aktiver, som en organisation kontrollerer, mens Product Information Management fokuserer på et produkts livscyklus. Lad os uddybe det:

Digital Asset Management lagrer, organiserer og samarbejder en organisations digitale aktiver såsom billeder, videoer, præsentationer, dokumenter, logoer, marketingsmaterialer mm. Det primære fårmål med DAM er at drive værdien af et digitalt aktiv ved at gøre det nemt for dig og din organisation at finde, få adgang til, hente og bruge de digitale filer.

Product Information Management fokuserer på et produkt. Det integrerer produktdata og -information i et centraliseret system med henblik på at optimere distributionen af produktet på tværs af salgs- og marketingkanaler. Alle de produktrelaterede data, der kræves for at markedsføre og sælge produkter, håndteres i PIM-systemet. Hvis du har en række SKU’er med et dynamisk produktsortiment, der opdateres hyppigt, kan et PIM hjælpe dig med at holde styr på alle oplysningerne med henblik på at administrere produkterne effektivt.

Fordelene ved DAM

 

  1. Nem adgang til digitale aktiver: Den vigtigste fordel ved et DAM system er muligheden for nemt at finde, downloade og bruge alle digitale aktiver fra et enkelt system. Det sikrer, at alle filer indeksføres og struktureres korrekt med metadata, så de senere let kan søges efter og hentes. Selvom du ikke kan huske titlen på en bestemt fil, kan du søge i filer ved hjælp af en række parametre, såsom tags, beskrivelser, kategorier med mere.

 

  1. Varemærkekonsistens og -beskyttelse: DAM sørger for, at dit varemærke er ensartet repræsenteret og opdateret, uanset hvor det bruges. Brug af varemærkeaktiver kontrolleres af et begrænset antal autoriserede brugere, så du nemt kan beskytte følsomme aktiver og copyright-beskyttet materiale. Selv når du deler adgang med nogle uden for din organisation, såsom partnere, leverandører eller distributører, er der ingen grund til at være bekymret for ulovlig brug af dine aktiver.

 

  1. Strømlinet markedsføringsindsats: DAM forbedrer markedsføringseffektiviteten og giver dig mulighed for at være mere kreativ. Det kan integreres med relevante applikationer som PowerPoint, Adobe InDesign og sociale medier for at hjælpe dig med at få arbejdet gjort hurtigere med mindre indsats. Arbejdsgange og processer automatiseres for at minimere antallet af trin, der kræves for at udføre dine opgaver.

Fordelene ved PIM

 

  1. Afkort markedsføringstiden: Alle produktdata og tilhørende oplysninger er integreret i en platform, der forbedrer fleksibiliteten i forhold til at reagere på markedsændringer. Det er meget lettere at komme ind på et nyt marked eller opdatere produktsortimentet, da dine produktkataloger og porteføljer hurtigt kan udvides. Produktændringer på tværs af kanaler afspejles næsten i realtid.

 

  1. Fremragende drift: At have en overordnet placering til lagring af produktinformation forbedrer driftseffektiviteten og forbedrer lagernøjagtigheden. Normalt arbejder PIM sammen med et ERP-system (Enterprise Resource Planning) for at styrke konsistensen og gennemsigtigheden af produktrelaterede processer ved at integrere internt tilgængelig information med information fra eksterne kilder.

 

  1. Forbedret kunderejse: Reduceret markedsføringstid betyder, at kunder kan få de nyeste produkter meget hurtigere. Du kan give kunder rettidig produktinformation af høj kvalitet såvel som en ensartet brandoplevelse på tværs af alle berøringspunkter, både online og offline. Nogle af oplysningerne – såsom lagertilgængelighed eller leveringstid – vil have en betydelig indvirkning på kundernes beslutningstagning.

 

 

 

 

Læs den orginale artikel her:

https://www.fotoware.com/blog/dam-vs.-pim-whats-the-difference