Software as a Service (SaaS) er en sætning, som mange ikke ville have hørt om før udbruddet af COVID-19. Men de nylige påbud om at arbejde hjemmefra, der påvirker utroligt mange af os, har gjort SaaS til en nødvendighed for virksomheder over hele verden. I denne artikel ser vi på, hvad SaaS egentlig betyder, hvordan det fungerer i forhold til traditionelle metoder til levering af software, og hvorfor tiden er inde til, at man bør gøre brug af det.

 

 

Lad os tage et skridt tilbage – hvad er SaaS mere præcist?

 

Software as a Service er konceptet med at levere en softwarepakke som en internetbaseret tjeneste, hvor sælgeren tager sig af infrastruktur og softwareopdateringer. Du tænker måske “Er det ikke tilfældet med al software?” – Det er det faktisk ikke helt. Mange virksomheder har traditionelt valgt at køre al deres software lokalt, ofte på grund af interne politikker eller særlige sikkerhedsniveauer. Med andre ord installeres, betjenes og vedligeholdes softwaren på deres egne lokale servere i stedet for på en ekstern server.

I tilfælde af en ekstraordinær omstændighed, såsom COVID-19-udbruddet, har vi alle været nødt til at ændre vores velkendte procedurer som aldrig før. Rejsebegrænsninger og karantæneregler har i høj grad begrænset samarbejdsmulighederne mellem kolleger, partnere og virksomheder.

Men livet går jo videre – der er stadig arbejde, der skal udføres. Nyhedsartikler skal offentliggøres, og varemærker skal fortsætte med at annoncere og holde deres kommunikation og produkter synlige for offentligheden. Dette har for mange virksomheder skabt alvorlige problemer med personalet, der ikke kan få adgang til de applikationer og ressourcer, der er nødvendige for, at de kan udføre deres arbejde.

 

SaaS løser dette problem, og giver dig når som helst mulighed for at få adgang til dine applikationer til arbejdsformål, fra en hvilken som helst enhed og et hvilket som helst sted.

Mange af vores kunder har været interesserede i at flytte over til skyen, hvilket tidligere krævede en lokal installation pga. årsager med ydeevnen. Det ser dog ud til, at udbruddet af COVID-19 gør dette behov mere presserende for mange virksomheder, da størstedelen af den ikke-væsentlige arbejdsstyrke nu arbejder eksternt.

 

 

Hvad er egentlig de største forskelle mellem et lokalt system og SaaS?

 

  • SaaS giver dig mulighed for årlig subscription betaling, mens du med lokale løsninger ofte på forhånd er nødt til at foretage en stor investering – hvor den sidstnævnte mulighed er langt mindre attraktiv i økonomisk ustabile tider.
  • Med SaaS kan du bogstaveligt talt klargøre alt på et par minutter – så du kan få arbejdet udført hurtigere. ‘Service’-delen betyder, at vi tager os af al det praktiske, der sker bag kulisserne. Du behøver ikke at købe hardware og udføre installationer.
  • Vedligeholdelse og opdateringer håndteres automatisk af SaaS-leverandøren – du behøver derfor ikke at påtage dig risikoen ved IT-investeringer og deved binde midler, der kan bruges bedre andre steder.

 

  • SaaS er mere sikker end lokale løsninger – der er muligvis nogle læsere, der er uenige med mig på grund af ekstraordinære interne politikker. Men når vi rammes af en naturkatastrofe, vil du så hellere have et enkelt serverrum, der kan blive lagt ned pga. en oversvømmelse, eller foretrækker du, at dine data automatisk kopieres til flere datacentre over hele kloden?

 

  • SaaS tilbyder infrastruktur og skalerbarhed, hvilket betyder, at datakopiering og -redundans er tilgængeligt til en pris, der er meget lavere, end nogen lokal løsning på noget tidspunkt kommer i nærheden af at være.

 

  • SaaS er helt uafhængig af hardware. Du kan bruge den nuværende software fra en hvilken som helst browsertype og en hvilken som helst enhed – Mac, Windows, tablet eller mobil – det gør ikke nogen forskel.

 

Ifølge Gartner siger 69 % af virksomheder, at størstedelen af apps vil være SaaS inden 2020. Måden hvorpå vores liv har ændret sig i de seneste uger, og med den nye generation af medarbejdere, som arbejder hjemmefra, der forventer tilgængelighed og adgang på alle tidspunkter og fra alle steder, gør at dette antal kommer meget tættere på 100 % i år.

 

I dag er det vigtigere end nogensinde at fokusere på kunden. For softwarevirksomheder er det ensbetydende med at tage ansvar for at gøre det lettere for brugerne at udføre deres job, uanset hvor de er.

 

Hos infoMAX er jeg glad for at kunne konstatere, hvordan vores kunder drager fordel af vores SaaS-løsning, der hjælper dem med nemt at søge i, finde og dele deres digitale filer.