Sådan får du et højere investeringsafkast på et Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver)

Vidste du, at op til 30 % af medarbejdernes tid bruges på at lede efter filer? En højteknologisk virksomhed med 1.000 ansatte risikerer at miste 4 millioner euro om året, fordi de bruger tid på at lede efter det, de ikke kan finde.*

Det tidsspilde der opstår, når der ledes efter filer, der er spredt i forskellige mapper, er meget reel og kan skade din virksomheds økonomi lige så meget, som det skader dine effektivitetsniveauer. Det er et særdeles frustrerende problem for marketingafdelinger , der håndterer en stor mængde visuelt indhold hver dag.

*Kilde: The Expanding Digital Universe, IDC.

At købe et komplet Digital Asset Management (DAM)-system (system til administration af digitale aktiver) til kun en enkelt afdeling kan dog føles som en stor forpligtelse. Så i denne artikel ser vi på , hvordan et Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver) kan skaleres til fordel for flere afdelinger i organisationen. På denne måde bliver dit DAM-system et centralt indholds-hub, der understøtter flere afdelinger og hjælper virksomheden med at nå sine forretningsmæssige mål hurtigere.

 

Digital Asset Management (Administration af digitale aktiver) til marketingafdelingen

Lad os først se på, hvordan din marketingafdeling kan bruge et Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver).

En af marketingafdelingens hovedopgaver er at styre brandet og sørge for at holde det konsistent. Selvom brandkonsistens kan lyde abstrakt, tegner det sig for op til 29 % af omsætningsvæksten ifølge en undersøgelse fra DemandMetric.

DAM-systemet hjælper din marketingafdeling med at effektivisere sin brand asset management (administration af digitale aktiver) og sikrer, at der ikke anvendes forældede logoer, grafik eller præsentationer. Desuden giver Digital Asset Management-systemet (systemet til digital administration) dig mulighed for at dele visuelle aktiver både internt og eksternt – for eksempel med freelance-designere, bureauer eller journalister.

Sådan bruger Hamborgs koncertsal Elbphilharmonie sit DAM-system fra FotoWare:

 

 

Digital Asset Management (Administration af digitale aktiver) til salgsafdelingen

 

Efter introduktionen af et Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver) til marketingafdelingen giver det god mening at skalere det til salgsafdelingen, da disse to afdelinger arbejder tæt sammen. Mennesker, der arbejder med salg, bruger ofte materialer, som marketingafdelingen fremstiller (som f.eks. casestudier, fotos, infografik) til at udforme salgspræsentationer og pitches.

Et DAM-system, der er tilgængeligt for begge afdelinger, kan hjælpe salgsafdelingen med at søge efter disse filer hurtigere og uafhængigt. Det eliminerer behovet for at bede marketingafdelingen om at finde visuelle aktiver, hvilket betyder mere effektivt arbejde for begge afdelinger.

Sådan implementerede viastore deres Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver) fra FotoWare for at fjerne den unødvendige arbejdsbyrde fra marketingafdelingen og give salgsafdelingen mere frihed:

På salgsområdet kan Digital Asset Management (administration af digitale aktiver) desuden hjælpe detailhandelsbrands med at beholde fuld kontrol over al den vigtige information om deres produkter. DAM-systemet kan integreres med PIM (Product Information Management)-systemet for at hjælpe med at kommunikere deres brand og produkter korrekt på deres e-handelswebsteder, på sociale medier og andre marketing- og kommunikationskanaler. Hos FotoWare oplever vi, at en sådan integration er en stor salgs- og vækstmotor for mange af vores kunder.

 

Digital Asset Management (Administration af digitale aktiver) for HR-afdelingen

HR-afdelingen arbejder ofte med visuelle filer, såsom medarbejderfotos, når de producerer materialer til introduktionen af nye medarbejdere. Dette kan være elementer såsom et fysisk personale-id-kort eller interne læringsressourcer.

Da fotos af ansatte er personlige data i henhold til GDPR-lovgivningen, betyder det, at virksomheden skal sikre visse processer for at undgå brud på reglerne. Brug af Digital Asset Management-systemet (systemet til administration af digitale aktiver) hjælper dine HR-kolleger med at sikre, at de handler i overensstemmelse med GDPR, og fjerner dermed risikoen for en høj bøde. Siden den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR) trådte i kraft den 25. maj 2018, er der allerede udstedt mere end 150 bøder til en samlet værdi af næsten 460.000.000 euro.

Hvordan drager HR-afdelingen fordel af Digital Asset Management-systemet (systemet til administration af digitale aktiver)? Det muliggør en forbedret organisering af medarbejderfotos med mulighed for at tagge hvert foto med vigtige oplysninger om medarbejderen (f.eks. navn og medarbejder-id-nummer). Dine HR-kolleger kan også bruge visuelle markører til at identificere samtykkestatus og brugsret for billeder, så de ved nøjagtigt, hvilke fotos de har tilladelse til at bruge.

Dette er også gavnligt for marketing- og kommunikationsteamet, der også bruger medarbejderfotos til branding af arbejdsgivere, jobannoncer og indhold til hjemmesider og sociale medier.

Hvis du vil vide mere omkring anvendelsen af DAM til GDPR-overholdelse, skal du læse Hvordan to af Norges største virksomheder løste GDPR-udfordringerne med billeder.

 

Digital Asset Management (Administration af digitale aktiver) til globale teams og fjernarbejde

Vi har set på, hvordan tre forskellige afdelinger kan drage fordel af Digital Asset Management-systemet (systemet til administration af digitale aktiver), men det er kun at ridse overfladen, på hvad det er i stand til. Mulighederne er uendelige, da et DAM kan skaleres til at understøtte mange andre afdelinger og hjælpe med at forbedre samarbejdet for teams, der er spredt over hele verden eller arbejder eksternt på grund af koronavirusbegrænsninger.

For eksempel bruges FotoWare af The Financial Times og deres globale team af fotojournalister og redaktører over hele verden, fra London til Hong Kong til Manilla med mere. Den måde, de bruger systemet på, har betydet, at deres overgang til fjernarbejde ikke har påvirket deres imagestyrings-arbejdsgange. Dette har gjort det muligt for dem at fortsætte med at udgive både offline- og onlineversioner af avisen.

For at se en detaljeret oversigt over denne automatisering af nyhedsrummet, kan du se WAN-IFRAs webinar med Andrew Watkins, Senior Developer hos Financial Times, der forklarer deres brug af FotoWare.

 

Et Digital Asset Management-system (system til administration af digitale aktiver) er fleksibelt og skalerbart. Du kan starte i det små ved kun at introducere DAM til en enkelt afdeling og derefter øge investeringsafkastet ved at rulle det ud til andre afdelinger.

Tilmeld dig FotoWare Starter Plan for kun 500 kr./måneden til at gemme og dele alle filtyper, få adgang til Microsoft Office-plugins og mere.

Læs den orginale artikel på FotoWare.com